söndag 17 juli 2011

Tuff match

När jag var yngre använde jag ibland ett medel för att sluta bita på naglarna, jag tror det hette (heter?) Stop&Väx. Det smakade verkligen riktigt illa om man bet på naglarna när man penslat på medlet. Ungefär den smaken, i kombination med stark metall- och viss blodsmak, har jag i munnen hela tiden. Jag har läst mer på nätet och nu har jag inte bara testat att skölja munnen med vatten/bikarbonat och whisky, utan även med ingefära som fått stå och dra i hett vatten. Det sistnämnda fungerade möjligen litet! Jag tyckte att det blev något bättre under eftermiddagen och att äckelsmaken i stället intensifierades när jag åt något. Så det går väl åt rätt håll...

Vi tog med pappa ut till Blockhusudden i går, där han fick äta strömming på knäckebröd. Det tror jag han uppskattade. Han följde med oss hem och fikade en bra stund på balkongen. Vädret var minst sagt växlande. Ibland låg regnet i luften och det blåste kallt och ibland sprack solen nästan igenom och det blev litet varmare. En svensk sommardag helt enkelt...

Dottern ringde och var uttråkad och hungrig, så hon kom över och åt en ihopkastad middag. När man går omkring med pinjemun längtar man inte direkt efter att laga mat och man har inte heller någon fantasi vad man ska göra, eftersom allting känns äckligt. Det blev dock fläskfilé med pommes frites.

När hon åkt, såg vi svenska damlandslaget ta bronsmedalj i fotbolls-VM och sedan kunde jag fördriva tiden med en av Richard Hobarts filmer från 1990-talet om de sju dödssynderna. Så var det äntligen dags att åka till Arlanda och lagom till midnatt möta upp sonen med vänner som - åtminstone till synes - kom helskinnade hem från veckan på Kanarieöarna. De har garanterat haft bättre väder och ätit godare mat än vi! Det är i alla fall skönt att "flocken" åter är samlad här hemma.

Nu ska bara andra sonen återvända från Mjällom, där han är med vänner i fyra dygn och dessutom ska hämta hem en kattunge.

I dag har metallsmaken avtagit men den kommer tillbaka så fort jag äter eller dricker. Vin och kaffe har visat sig vara allra värst. Så det har i princip varit en vit helg! Hostan är kvar men förkylningen bättre, så jag inledde dagen med stavgång runt Lötsjön. Det är så vackert! Hela området kring sjön har ändrat karaktär sedan i april. Från början var det vackrast att gå motsols runt sjön, nu är det vackrast att gå medsols. Vilken liten oas det är!

Eftersom solen är uppe och värmer gott, får det bli stranden i dag. Sedan samlas familjen (utom sonen i Mjällom) framför TV:n för att se Gefle-AIK. Det blir en tuff match! Men den tuffaste matchen just nu är pinjemunnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar